Friday, October 11, 2013

Rawatan Jerawat

Kebanyakkan orang hanya mengalami masalah jerawat yang minor sahaja. Ini biasanya boleh dirawat dengan rawatan OTC (over-the-counter). Ubatan untuk OTC ini boleh dibeli di farmasi tanpa preskripsi dari doctor. Ubatan ini biasanya hanya perlu disapu pada kulit muka dan badan yang ada jerawat.

Kebanyakkan produk OTC untuk merawat jerawat muka dan badan biasanya mengandungi bahan-bahan aktif berikut :-

Resorcinol – membantu memecahkan bintik hitam dan jeragat. Ia adalah kristal fenol dan datang dari pelbagai damar. Resorcinol juga digunakan untuk merawat kelemumur, ekzema dan psoriasis.

Benzoyl Peroxide – fungsinya untuk membunuh bacteria dan melambatkan produksi minyak pada kalenjar. Peroksida Benzoyl peroksida adalah kristal putih yang digunakan dalam pelunturan (tepung atau minyak atau lemak) dan sebagai pemangkin untuk tindak balas radikal bebas. Ia berfungsi sebagai agen pengelupasan, mempercepatkan perolehan kulit dan liang penjelasan, yang seterusnya mengurangkan jumlah bakteria di kawasan yang terjejas.

Salicylic Acid – membantu memecahkan bintik hitam dan jeragat. Asalnya ialah sulfur, iaitu pepejal kristal kuning. Sulfur telah digunakan selama berabad-abad untuk merawat jerawat, psoriasis dan ekzema. Para saintis tidak pasti bagaimana sulfur berfungsi untuk membantu penyakit kulit. Kita tahu bahawa unsur sulfur tidak dioksidakan secara perlahan-lahan kepada asid sulfurous yang merupakan agen penurunan dan antibakteria yang sederhana.

Retin-A – membantu mencabut liang yang tersumbat. Ia mengandungi Tretitonin, iaitu asid dari Vitamin A. Tretinoin juga digunakan untuk rawatan leukemia promyelocytic akut. Retin-A telah digunakan secara meluas untuk memerangi penuaan kulit.

Azelaic Acid - menguatkan sel-sel folikel, menghentikan penghasilan minyak yang banyak, mengurangkan pertumbuhan bakteria. Ia adalah asid dicarboxylic tepu yang didapati secara semula jadi dalam gandum, rai, dan barli. Asid azelaic juga menyingkirkan radikal bebas, yang mengurangkan keradangan. Ia amat berguna untuk pesakit dengan kulit gelap yang mempunyai tompok gelap di muka mereka (melasme).


Anda boleh membeli ubat jerawat dalam bentuk gel, sabun, pad, krim dan losyen. Jika kulit anda sensitif anda boleh memilih krim atau losyen. Gel, yang biasanya berasaskan alkohol dan cenderung untuk mengeringkan kulit, adalah lebih baik bagi orang-orang yang mempunyai kulit berminyak. Ubat-ubatan OTC mempunyai bahan-bahan ini dalam kepekatan yang berbeza. Ia adalah dinasihatkan untuk bermula dengan kekuatan yang terendah. Anda mungkin mengalami kegatalan kulit, kemerahan, dan / atau keradangan apabila anda pertama kali cuba. Kesan sampingan ini biasanya hilang selepas penggunaan berterusan. Jika kesan ini berterusan, anda perlu berjumpa segera dengan doktor.