Friday, October 25, 2013

3 Petua semulajadi untuk menyingkirkan bekas jerawat di muka

Bila banyak jerawat timbul di muka, ia memang mengganggu kita dan kekadang membuatkan kita malu berhadapan dengan kawan-kawan apa lagi dengan teman wanita atau teman lelaki. Tapi bila jerawat hilang, kebiasaannya ia akan meninggalkan bekas jerawat yang kebanyakannya akan kekal lama. Nah..satu lagi masalah.

Di sini, saya nak berkongsi 3 petua semulajadi untuk menyingkirkan bekas jerawat di muka.

1. Ambil lemon, perah jusnya. Celupkan kain lembut atau kapas lembut ke dalam jus kemudian usapkan pada kulit terutama di bahagian bekas jerawat. Jus lemon sangat mujarab untuk mencerahkan bekas hitam pada kulit.

2. Guna tomato. Ambil tomato dan potong kecil-kecil setebal 1/2 inci setiap satu. Kemudian letakkan di bahagian muka yang mempunyai bekas jerawat. Vitamin A yang terdapat dalam tomato bertindak sebagai antioksidan yang membantu merawat kulit terluka dan membantu menghilangkan bekas jerawat.

3. Jika anda mengalami bekas jerawat yang teruk, anda digalakkan untuk berjumpa dengan doktor seperti yang disarankan pakar jerawat, Dr. Haseenah. Biasanya, masalah serius ini akan dirawat dengan kaedah dermabrasion yang mana menggunakan alatan khas untuk membuka lapisan kulit yang terjejas dengan bekas jerawat tadi itu. Apabila lapisan kulit ini dibuka, ia akan memberi ruang kepada sel kulit baru untuk membentuk semula.

Selain tiga cara kat atas ni, biasanya pakar jerawat atau dermatologist menggunakan kaedah laser untuk merawat kulit muka yang bermasalah dengan bekas jerawat. 

Mungkin anda mahukan informasi yang lebih lanjut tentang masalah jerawat ini, jadi saya sarankan agar anda dapatkan saja buku panduan Cara Menghilangkan Jerawat dalam bentuk PDF dari Dr. Haseenah ini.