Wednesday, October 23, 2013

3 Petua untuk menghilangkan bekas parut jerawat di muka

Jerawat boleh menjadi masalah yang mengganggu peribadi seseorang itu dan menyebabkan mereka malu serta berkeyakinan rendah. Banyak jerawat yang boleh hilang selepas matang tetapi ada juga jerawat yang meninggalkan kesan parut di muka.

Berikut ada 3 petua untuk menghilangkan parut bekas jerawat di muka yang boleh anda praktikkan. 

1. Skrub Baking Soda
Baking soda adalah bersifat alkaline (pahit) dan ia biasanya bersaiz kecil dan lembut. Sifat ini membolehkan baking soda ini sangat berkesan untuk menyingkirkan sel kulit mati tanpa menjengkelkan kulit. Untuk menggunakannya, campurkan 1 sudu teh baking soda bersama beberapa titik air sehingga ianya manjadi lembut seperti ubat gigi. Dengan perlahan, usap cairan tersebut di permukaan kulit muka dalam bentuk bulatan kecil selama 30 saat. Selepas itu, basuh muka dengan menggunakan air. Basuk sehingga bersih.

2. Toner jus lemon
Lemon sangat bersifat asid (asam) dan ianya mengandungi kandungan Vitamin C yang sangat tinggi. Sifat ini membantu mencegah radikal bebas pada kulit dan menjadikan kulit lebih cantik. Cara menggunakannya ialah ambil jus lemon, ambil kapas dan serap jus lemon dengan menggunakan kapas tersebut, kemudian letakkan kapas di permukaan muka. Pastikan anda bersihkan muka terlebih dahulu. Biarkan jus lemon tadi kering di atas kulit. Ulang prosedur ini tiga kali sehari.

3. Terapi urin
Urin atau air kencing telah digunakan sejak beribu tahun dahulu sebagai alat untuk mengurangkan kemerahan dan menstabilkan kesihatan kulit. Urin sangat sesuai untuk menghilangkan bekas parut jerawat. Untuk mengaplikasikannya, serap air urin yang anda buang di waktu pagi kemudian apply ke muka anda. Kemudian biarkan urin tersebut kering dan seterusnya basuh muka anda selepas 15 minit.


Mungkin terapi urin ini kurang sesuai bagi sesetengah orang namun ianya banyak diamalkan di negara-negara eropah sejak dahulu lagi. Jika anda inginkan panduan lengkap mengatasi masalah jerawat dalam masa 8 minggu, elok dapatkan ebook dari Dr. Haseenah tu.


Sumber : Kelly Sundstrom
http://www.ehow.com/way_5255268_natural-ways-remove-acne-scars.html