Monday, October 21, 2013

5 Tips merawat jerawat muka dengan mudah

Walaupun ramai orang yang mengalami kondisi ini semasa remaja namun jerawat muka juga sebenarnya boleh muncul ketika alam dewasa. Ia bergantung juga dengan aktiviti hormon badan, genetik, dan kebersihan diri. Sesetengah orang pula mengalami kes jerawat muka yang lebih serius berbanding orang lain dan memerlukan bantuan pakar.

Berikut antara 5 tips bagaimana anda boleh merawat dan mengurangkan masalah jerawat di muka:

1. Tahan diri daripada menggangu jerawat yang timbul di permukaan muka. Dengan kata lain, elakkan dari memicit jerawat kerana ini akan mengakibatkan jangkitan kuman dan menyebabkan parut di muka.

2. perlu diingat bahawa penyebab jerawat muka ialah disebabkan oleh kombinasi aktiviti hormon, pembentukan bakteria dan pengumpulan sel kulit mati. Lakukan pembersihan muka secara rutin harian dengan menggunakan produk penjagaan kulit muka yang sesuai dengan anda.

3. Bersabarlah. Ia mengambil masa sekitar sebulan untuk jerawat muka itu hilang sepenuhnya dari muka anda. Semakin kurang anda memicit jerawat, semakin cepat ia sembuh.

4. Cuba pakai topeng muka berlumpur. Ia dengan mudah akan menyingkirkan jerawat muka.

5. Jangan mudah percaya dengan iklan produk yang menawarkan rawatan pantas kepada jerawat muka. Ada produk yang kononnya boleh hilangkan jerawat dalam tempoh kurang dari 24jam. Ya, memang berkesan tetapi ianya bersifat jangka masa pendek. Lepas seminggu, mungkin lebih banyak jerawat lain yang akan timbul.

Saya harap dengan perkongsian ini dapat memberi kita informasi mengenai pengawalan jerawat muka. Bagi sesiapa yang ingin tahu rahsia bagaimana menyingkirkan jerawat secara natural dalam tempoh 8 minggu saja, elok lah dapatkan ebook Panduan Cara Mengawal Jerawat dari Dr. Haseenah ini. Memang sangat membantu.