Friday, November 27, 2015

4 Herba Terbaik untuk merawat dan mengelakkan jerawat di muka

Jerawat oh jerawat. Tiada seorang pun yang rasa senang bila adanya jerawat yang tumbuh di badan terutamanya bahagian muka. Daripada masalah jerawat ini semakin menjadi-jadi, ada baiknya kita mencegah dari awal. Salah satu cara merawat dan mengelakkan jerawat dari tumbuh di muka ialah dengan mengamalkan pemakanan herba. Bukan sahaja terkenal sebagai sumber semulajadi untuk kecantikan diri, malah ianya lebih mudah, praktikal, murah dan senang diperolehi. Berikut antara 4 jenis herba terbaik untuk merawat dan mengelakkan jerawat di muka.

1. Serai
Bukan sahaja berfungsi untuk melazatkan makanan malah serai merupakan sumber aktibakteria yang mampu membantu mencegah pembiakan bakteria yang menyebabkan jerawat di muka. Namun ia haruslah diambil secara sederhana kerana jika terlalu banyak, ia boleh menyebabkan penyakit kulit kepada yang memiliki kulit sensitif.

2. Rosemary
Herba ini sangat disukai ramai kerana kenakkannya. Rosemary memiliki kualiti antiseptic yang memjadikannya sangat ideal untuk merawat jerawat. Kini, banyak syarikat kosmetik telah menggunakan rosemary sebagai salah satu sumber untuk menghasilkan produk penjagaan kulit mereka. Contohnya mask.

3. Pudina
Daun pudina juga merupakan salah satu herba yang sering digunakan terutamanya dalam masakan dan kosmetik. Pudina mampu menjadi bahan semulajadi antiseptik, menghilangkan gatal, mengurangkan bengkak, dan semestinya berkesan merawat jerawat.
Daun Pudina adalah sejenis herba

4. Selasih
Herba ini sangat membantu dalam meremajakan kulit bukan sahaja kulit muka malah seluruh tubuh dari hujung kaki ke hujung rambut.

Demikianlah 4 jenis herba yang sangat membantu sekiranya anda sedang bergelut dengan masalah jerawat di muka. Amalkan pemakanan berasaskan herba. Tapi harus diingat, jangan ambil secara keterlaluan kerana ianya akan memudaratkan kesihatan.